سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش بی عمل مانند کمان بی زه است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :18
کل بازدید :265194
تعداد کل یاداشته ها : 180
103/1/30
2:57 ع
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
شقایق صحرایی[2]
چقدر تصفیه شدن خوب است. هر آدمی یک « حضرت آدم» است. خاکی سفت و سخت رسوبی چون سفال که از سیل جاری و خروشان و خرمی برانگیز بر زمین می ماند و می بندد و صدها بذر امیدوار شکافتن و هزارها ساقه ی نازک و بی تاب روئیدن و از خاک به خورشید سر زدن را در زیر می گیرد و خفه می کند و می پوساند ... و آنگاه در این خاک رسوبی «روح خدا» و سپس آگاهی بر همه ی نام ها و در نتیجه سجده ی تمامی فرشتگان در پایش و از آن پس داستان بهشت و تنهایی و نیاز به جفت و خلق حوا از خاک آدم و عصیان و هبوط به این زمین و حیرت و طرد و غربت و محکومیت رنج و جنگ و عطش و توبه و ناله ی بازگشت و ضجه ی این گیلگمش در زیر این آسمان غریب و سرد و سنگین که بر روی سینه اش افتاده است و نفس کشیدن را بر او عذاب کرده است و سخت ترین فصل این سریال خود « زندگی »، درام مصیبت بار و تحمل ناپذیر « زندگی کردن»! که آدمی در آن تجزیه می شود و بدان آلوده ...

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
برای دخترم ... عناوین یادداشتها[153]

با یاد دوست

 

محقق ایرانی دانشگاه سن رافائله میلان راز استفاده از دو زبان را کشف کرد

محقق ایرانی دانشگاه سن رافائله میلان ایتالیا که در تحقیقات خود موفق شده است به راز مکانیزم مغزی افراد دو زبانه در بکارگیری بدون اشتباه از زبانها پی ببرد در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر جزئیات این کشف را تشریح کرده است.

دکتر ژوبین ابوطالبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر گفت : "ما در این تحقیقات موفق شدیم دو ساختار مغزی را شناسایی کنیم که مسئول عبور از یک زبان به یک زبان دیگر هستند و همچنین مشاهده کردیم که در مورد افراد دو زبانه عبور از زبان مادری به زبان دوم بسیار آسان است. این مسئله می تواند بسیار عجیب باشد، چرا که در نظر اول باید این طور به نظر برسد که عبور از زبان دوم به زبان مادری باید راحت تر باشد این درحالی است که افرادی مثل ما زبان دوم را راحت تر از زبان مادری خود توسعه می دهند و بنابراین زبان دوم را به عنوان زبان مسلط جایگزین زبان مادری خود می کنند."

وی که متولد اتریش است و خود یک فرد دوزبانه به شمار می رود در ادامه افزود: "در این مکانیزم دو ساختار مغزی مهم دخالت دارند که شامل کورتکس کمربندی پیشین و هسته دمی می شود. در این مکانیزم حتی اگر فرد دو زبانه در استفاده از یک زبان دچار خطا شود، این دو ساختار دقت می کنند که فرد بدون هیچ خطایی از آن زبان استفاده کند."

ژوبین ابوطالبی در پاسخ به این سوال که این مکانیزم در افراد چندزبانه ای که چندین زبان را در بزرگسالی یاد می گیرند، چگونه است، پاسخ داد: "این مکانیزم در افراد چندزبانه ای که زبان دوم و دیگر زبانها را پس از بلوغ یاد می گیرند توسعه کمی یافته است، چرا که در افراد چندزبانه می تواند نقایصی در استفاده از زبان دوم وجود داشته باشد. با وجود این اگر یک فرد بزرگسال موفق شود به طور مناسب به زبان دوم خود مسلط شود و حتی از این زبان همانند زبان مادری خود استفاده کند، می توان گفت که این مکانیزم مغزی کنترل بسیار خوب عمل می کند."
این محقق ایرانی دانشگاه "زندگی سلامت سن رافائله میلان" در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا در مغز این افراد چند زبانه ژنی وجود دارد که به آنها در یادگیری زبان کمک کند، اظهار داشت: "بعضی از همکاران نورولوژیست پیشنهاد می کنند که ژن معروف  FOX p2 می تواند نقش مهمی در یادگیری این افراد ایفا کند به طوری که افراد تک زبانه ای که فاقد بیان این ژن هستند می توانند در یادگیری زبان بسیار کند عمل کنند. متاسفانه هنوز زود است که بخواهیم فرضیه های دقیقتری در این مورد ارائه کنیم. می دانم که بعضی از همکاران و حتی گروه ما مطالعات مختصری را برای مقایسه افراد تک زبانه و دو زبانه به منظور مشاهده بیان این ژن زبان آغاز کرده اند."
به گزارش مهر، دکتر ابوطالبی در خصوص اینکه آیا توانایی مغز افراد دو زبانه در بزرگسالی در یادگیری زبان سوم و چهارم افزایش می یابد با خیر توضیح داد: "در افراد تک زبانه بزرگسال هیچ دلیل محکمی برای اثبات این مسئله وجود ندارد اما اگر این بزرگسال، فرد دو زبانه ای باشد که از کودکی دو زبان را توسعه داده است، بله این توانایی افزایش می یابد. در حقیقت این افراد سختی کمتری را برای یادگیری زبان سوم تحمل می کنند و به طور حتم این توانایی در کودکان بسیار بیشتر است. در واقع کودکی که قبل از رسیدن به بلوغ دو زبان را یاد می گیرد، همیشه راحت تر می تواند یک زبان دیگر را هم بیاموزد. در حقیقت مغز کودکان بسیار انعطاف پذیر است."

دکتر ژوبین ابوطالبی (Jubin Abutalebi) نورولوژیست ایرانی دپارتمان علوم اعصاب ادراکی دانشگاه "زندگی- سلامت سن رافائله میلان" (Vita-Salute San Raffaele University) این تحقیقات را با همکاری دپارتمان نورولوژی دانشگاه کالیفرنیا در خصوص درک مکانیزم مغزی استفاده بدون اشتباه افراد دو زبانه از زبان مادری و زبان دوم انجام داده و نتایج این تحقیقات را در مجله علمی "Journal of Neuroscience" منتشر کرده است.


86/10/15::: 12:54 ع
نظر()
  
  

 

 

 

با یاد دوست

 

 


 خبرگزاری فارس: سخنگوی دولت از استعفای علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و تعیین سعید جلیلی به عنوان جایگزین وی خبر داد

 به گزارش خبرگزاری فارس، الهام در نشست خبری خود درباره تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:‌ آقای لاریجانی به دلایل شخصی مایل بود در حوزه‌های دیگری فعالیت‌های سیاسی و مدیریتی داشته باشد و چند بار هم از رئیس جمهور خواسته اند که از این سمت کناره‌گیری کنند

وی افزود: اکنون استعفای آقای لاریجانی پذیرفته شده و سعید جلیلی جایگزین وی خواهد شد

 

 

 

معادله ی پیچیده ی عزل و نصب های دولت نهم این بار امنیت ملی را مجهول گرفت  آن هم ...*

 

*  *  *

 

 ایرنا: سخنگوی دولت در گفت و گوی هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات هفته گذشته، دبیرشورای عالی امنیت ملی درخصوص ارائه طرح جدید هسته‌ای از سوی پوتین درسفر به تهران، گفت: استنباط از گفته‌های آقای لاریجانی درست نبوده است. 

 

الهام افزود: آقای پوتین در ملاقات با مقامات کشورمان، درخصوص همه مسائل مورد علاقه دوجانبه و منطقه‌ای و جهانی صحبت کرد و دو طرف بر گسترش روابط در همه زمینه‌ها  از جمله روابط اقتصادی تاکید کردند.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: درخصوص موضوع هسته‌ای همانطوری که ریاست محترم جمهوری تاکید کرده‌اند مسئله تمام شده است و ما از این گونه سوالاتی که بعضا مطرح می‌شود(بحث تعلیق) بسیار جلوتر هستیم

 

الهام با تاکید بر اینکه افق موجود از نظرسیاسی و حقوقی بسیار جلوتر از اینها است، خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: مسائل را در آینه عقب نبینید و به جلو نگاه کنید

 

از سخنگوی دولت همچنین درخصوص طرح موسوم به سوئیس که رییس مجلس شورای اسلامی در پایان سفر به این کشور از آن نام برده است،سوال شد که الهام در پاسخ گفت: من درمورد این طرح از آقای حداد عادل چیزی نشنیده‌ام، ضمن اینکه در سفرهای مقامات و در دیدارها، موضوعات مختلفی مطرح می‌شود.

 

 

 

شما هم چیزی نشنیدید؟؟!

 

*  *  *

 

خبرگزاری فارس: عبدالرضا رحمانی فضلی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در این باره گفت: این مذاکرات در روز سه‌شنبه انجام خواهد شد و به زودی مشخص می‌شود که چه کسی در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

الهام در خصوص دیدار روز سه شنبه دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز یادآور شد: این دیدار انجام خواهد شد، ولی مشخص نیست چه کسی از طرف ایران در این مذاکرات شرکت می‌کند، ممکن است آقای جلیلی شرکت کنند یا آقایان لاریجانی و جلیلی به اتفاق یکدیگر در این مذاکرات حضور یابند،اما مهم اصل مذاکرات و ادامه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است که دنبال می‌شود.

وی تأکید کرد: تغییر در مسئول دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی به معنای دگرگونی در برنامه‌ها و سیاست‌های ایران نیست و مهم نیست که شکل کار و طرف مذاکره کننده ایرانی چه کسی باشد، سیاست‌های ایران در مسئله هسته‌ای به قوت خود باقی است.

 

* آن هم در آستانه ی نشست سرنوشت ساز رم  

*  *  *

خبرگزاری فارس: یک سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای بین این اتحادیه و ایران به رغم استعفای مذاکره‌کننده ارشد ایران در رم برگزار می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «کریستینا گالاچ»، سخنگوی خاویر سولانا هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت سولانا با نماینده ایران که جانشین علی لاریجانی، مذاکره‌کننده ارشد ایران می‌شود، دیدار خواهد کرد.

وی افزود: «ما به تازگی با ایرانیها صحبت کرده‌ایم. سفر به رم در روز سه‌شنبه در برنامه سولانا وجود دارد و با هر مذاکره‌کننده ارشدی که ایرانیها اعزام کنند، دیدار خواهد کرد.»

 

افسوس که بهای گران سفر تاریخی پوتین را به دیدن ها و ندیدن ها ... شنیدن ها و نشنیدن ها ... که گفته و چه گفته و چرا گفته و کجا گفته ها ... ارزان فروختیم! 
 

 


86/7/28::: 10:52 ع
نظر()
  
  
<      1   2